Mit jelent a konverzió a webáruházakban?

A konverzió az online marketingben azt jelenti, hogy honlapunk látogatója végrehajt egy olyan műveletet, ami a számunkra, a honlap tulajdonosa számára értékkel bír.

Egy légitársaság honlapján lehet ez egy repülőjegy foglalás, egy étterem honlapján asztalfoglalás, stb, stb.

Webáruházak esetében a konverzió a sikeres megrendelés. A konverziók arányának növelése minden magára valamit adó webáruház számára fontos cél, hisz nem mindegy, hogy 100 látogatóból hányan adnak le rendelést.

Mitől függ a konverzió aránya?

Rengeteg összetevője van ennek a kérdésnek, de józan ésszel végiggondolva nem bonyolultak a válaszok. Megpróbáljuk a fontosabb tényezőket összefoglalni.

A kínált termékek ára. Rákeres valaki az “árvíztűrő tükörfúrógép” termékünkre. Ha történetesen jól állunk a Google találati listáján a kifejezésre, el is jut sok felhasználó a termékünk oldalára. De! Amint meglátják, hogy 30%-al drágábban kínáljuk a terméket mint konkurenseink, mennek is tovább. A felhasználó nem hülye, sőt egyre ravaszabb! 🙂

A webáruház minősége nagyban befolyásolja a konverziós arányt. Egy rosszul felépített, nehézkesen használható vagy lassan betöltődő webáruházban értelemszerűen alacsony lesz a konverziós arány, hisz az oldalról hamar visszafordulnak a látogatók vagy félbehagyják a rendelést.

A következő tényezőt nehéz elválasztani az előzőtől, mégis el kell. Nevezzük információhiánynak. Nagyon jó példa erre a szállítási költségek kérdése. Egy technikailag tökéletes áruházban sem fognak sokan vásárolni, ha pl. a szállítási költségek nincsenek egyértelműen és világosan feltüntetve. A felhasználó nem fog bogarászni oldalunkon, hosszasan kalkulálni a számára érvényes postaköltséget. Pár másodperces nézelődés után megy is tovább és el is veszítettünk egy potenciális megrendelést. Az árérzékeny magyar piacon ez nagyon jellemző jelenség.

Személyes “kedvenceim” a 40×40 pixeles, homályos termékképet feltöltő áruházak, pláne, ha “vizuálisan érzékeny” terméktípusról van szó, bútor, csempe, ruházat stb. Persze, hogy ezeket kevesebben vagy senki sem rendeli meg.

Ok lehet még a rossz minőségű látogató. Nem emberileg van baj ezekkel a látogatókkal, csak igazából nem is érdeklik őket a mi termékeink, szolgáltatásunk 🙂 Rossz minőségű látogatókat eredményezhet például egy rosszul célzott hirdetés. Példa: Debreceni bútorbolt hirdet országosan az Adwordsben, miközben házhozszállítást nem vállal a Dunántúlra. Volt ilyen, van ilyen, lesz ilyen. Mi fog történni? Rákeres Dunántúli Jóska, hogy “tömörfa bútor rendelés”. Be is találja oldalunkat. Meglátja, ha tőlünk akar rendelni, gyakorlatilag át kell utaznia az országon, majd haza is kell szállítania a végterméket. Természetesen azonnal “lepattan” oldalunkról, megy tovább, nincs konverzió. Nem csak az a baj, hogy nem lett vevőnk, de még feleslegesen is fizettünk érte a Googlenek.

Szezonális ingadozások: Nem mondunk újat, de vannak bizonyos termékek, melyek nyáron kelendőek, vannak amelyek jellemzően télen és így tovább. Nem kell nagy elmének lenni hozzá, hogy kapásból felsoroljunk 20 ilyet.

Ennél érdekesebb az, hogy bizonyos webáruházakban a konverzió a hét meghatározott napjain sokkal jobb, mint más napokon! Ezt természetesen ki kell kísérleteznünk a saját áruházunkon. Ha tisztában vagyunk ezzel az adattal, hirdetéseink sokkal (költség)hatékonyabbak lehetnek. Ugyanilyen tényezők a nap bizonyos órái. Van olyan webáruház ahol jellemzően délelőtt, máshol jellemzően későn este rendelnek sokszor. Nagyon jó, ha tisztában vagyunk ezekkel az adatokkal.

Természetesen tudom, hogy a fentieken kívül ezernyi tényező hat webáruházunk konverziós arányára, de kiindulópontnak mindenképpen elég ha végiggondoljuk a fentieket.

 

 

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.