Webshop üzemeltetés költségei

Szerintünk ma már nincs olyan kereskedő, aki nem gondolkozott el azon, hogy az elektronikus kereskedelembe is belevág. Ilyenkor az egyik első kérdés, hogy milyen költségekkel kell számolni. Megpróbálunk erre a korántsem egyszerű kérdésre konkrét számokkal válaszolni. (A cikkben feltüntetett összegek természetesen nincsenek kőbe vésve, saját tapasztalataink alapján becsültük meg  őket.)

(Ebben az írásban elsősorban a technikai jellegű költségekre koncentrálunk. A webáruház üzemeltetéssel kapcsolatban különféle bejelentési kötelezettségeink vannak, engedélyekre lehet szükségünk. Ezekről korábban itt írunk)

Saját webshop vagy bérelt?

Az első és legfontosabb dolog azt eldöntenünk, hogy saját webshopot fejlesztettünk vagy inkább bérlünk valamelyik webshop szolgáltatónál (mondjuk nálunk) egyet?

Erre röviden az a válasz, hogy saját webshop fejlesztésébe csak akkor fogjunk, ha ötletünk egy bérelt felületen már kipróbáltuk, működik és bevételt is termel. Vagy akkor, ha nagyon sok pénzünk van rá. Ugyanis egy saját webáruház lefejlesztetése és üzemeltetése nem olcsó!

Saját webáruház vagy webshop bérlés

Saját webáruház fejlesztésének költségei

A fejlesztést mindenképp olyan fejlesztőkre bízzuk, akik több komoly, működő referenciát tudnak mutatni. Bár anyagiak tekintetében csábító, ne menjünk bele abba, hogy a “szomszéd Pistike” készítse el webáruházunkat.

A fejlesztő vagy nyílt forráskódú megoldást (OpenCart, WooCommerce, PrestaShop, stb.) fog ajánlani, vagy saját webáruház motort. Egy alap webshop grafikai megtervezésének és lefejlesztésének ára kb. 200.000 forintnál kezdődik. Innentől kezdve az határozza meg a költségeket, hogy mennyi és milyen “egyedi” kívánságunk, elvárásunk van. A fejlesztő megbecsüli, hogy kb. hány óra az adott kérést az alaprendszerhez fejleszteni, majd ha ez számunkra is megfelelő, elvégzi a kért munkát. A fejlesztői óradíjak 5.000 forintnál kezdődnek.

Emellett a fejlesztés mellé olyan járulékos költségek is jönnek, mint tárhelyünk (szerverünk) telepítése és beállítása rendszergazda által, stb. Ezekkel együtt már kb. 300.000 forintnál járunk egy alapfunkciókat biztosító webshop esetében.

Saját webáruház üzemeltetésének költségei

Ahhoz, hogy saját webáruházunk legyen, nem elég lefejlesztetni, fenn is kell tartani. Mire van ehhez szükség?

  • Egy domain (2000 Ft / év)
  • Webtárhely (minimum VPS szerverünk legyen egy saját webshop mellé) (minimum 5.000 Ft / hó)
  • Szükség esetén rendszergazdai szolgáltatás a szerver felügyeletéhez, operációs rendszerének frissítéséhez, ad hoc hibaelhárításhoz (minimum 10.000 Ft / hó)
  • Fontos (különösen akkor, ha nyílt forráskódú rendszert használunk), hogy a webshop szoftvert a fejlesztő mindig frissítse a legfrissebb verzióval. Ha ez elmarad, néhány hónapon belül fel fogják törni az áruházunkat vagy rosszindulatú kódot helyeznek el rajta. (minimum  10.000 Ft / hó)

Láthatjuk tehát, hogy egy saját webshop lefejlesztése és fenntartása jelentős költségekkel jár. Természetesen ha annyi eladásunk van, hogy ezt ki tudjuk gazdálkodni, meg tudjuk fizetni folyamatosan a megfelelő szakembereket, akkor járható ez az út. Egy kisebb webáruháznak viszont mindenképp a bérelt megoldásokat javasoljuk.

Webáruház árak

Bérelt webáruház üzemeltetésének költségei

A bérelt webáruház kialakításának és fenntartásának költségei jóval kedvezőbbek. Itt nem kell a rendszer lefejlesztésére és külön fenntartásra, tárhelyre költenünk, elegendő a havidíjat befizetnünk. Ez szolgáltatónként változik, de havi 3-15.000 forint között már nagyon jó webáruházunk lehet. (Itt ragadnánk meg az alkalmat saját csomagjainkat ajánlani. Havi 2.600 forintért minden igényt kielégítő webáruházat kaptok.)

Bérelt megoldások esetében gyakorta van lehetőség arra, hogy ne saját domainről, hanem a szolgáltató aldomainjéről működjön az áruház. Ebben az esetben is mindenképp vásároljunk mihamarabb saját domaint! Ezen az éves szinten is minimális költségen nem szabad spórolni. A Google a fődomaineket előrébb sorolja, a vásárlóban is nagyobb bizalmat kelt egy önálló domain és ráadásul ha saját webshopra vagy más szolgáltatóhoz költözünk, csak át kell irányítanunk domainünket. Tehát bérelt megoldás esetében is számoljunk ezzel a költséggel!

A másik fontos dolog, hogy grafikailag is legyen rendbe bérelt webshopunk. Ez se hatalmas összeg, 20-30.000 forintért szép grafikával lehet már testre szabni egy felületet.

Összefoglalva tehát egy bérelt webáruház fenntartásának költségei:

  • Grafika, design (nem kötelező, de ajánlott, minimum 20.000 Ft egyszeri költség)
  • Egy domain (2000 Ft / év)
  • Havi díj (minimum 2600 Ft / hó)

Néhány szó az ingyenes webáruházól.

Mi is kínálunk ingyenes megoldást felhasználóinknak, de tisztában kell lenni azzal, hogy ez a megoldás az elektronikus kereskedelemmel ismerkedők számára ajánlott. Ha ingyenes webshopunk beindult, bevételt is termel, mindenképp érdemes előfizetéses csomagra átállni. Miért? A fő ok az, hogy az ingyenes webáruházakban reklámok jelennek meg, melyekre kattintva a felhasználók más oldalon kötnek ki és máshol is vásárolhatnak. Másfelől bizalmatlanságot ébreszt egy látogatóban a megjelenő felület. Sokan elbizonytalanodnak, mivel felmerül bennük, hogy vajon két hónap múlva is meglesz az a vállalkozás amely nem enged meg magának egy reklámmentes felületet? Egy szó, mint száz, ha vannak vevőitek tessék a reklámmentesített felületet használni!

Egyéb költségek

Egyéb költségek

Reméljük a fentiek alapján kialakult bennetek egy általános kép a várható és lehetséges költségekről. Ezek korántsem biztos, hogy teljesek, számos egyéb kiadás felmerülhet. Ezek a teljesség igénye nélkül:

  • Tartalomkezelés: Mind bérelt, mind saját webáruház esetén számolnunk kell a termékfeltöltés, fotózás, adminisztráció költségével. Ezt elvégezhetjük magunk is, de lehet erre is alkalmazottra lesz szükségünk
  • Számlázás: Ha sok megrendelésünk van, számlázó és készletnyilvántartó szoftverekre is szükség lesz.
  • Reklám: Ha minden jól megy, webáruházunk előbb-utóbb eljut arra a pontra, ahonnan hirdetések nélkül nem tudja tovább növelni a forgalmát.
  • Keresőoptimalizálás (SEO): Ahhoz, hogy a keresőkben (Google) is sokan ránk találjanak dolgoznunk kell vagy megfizetni a megfelelő SEO szakembert.

 

 

 

 

 

 

 

 

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.